MAMA, Kasihmu Sepanjang Zaman...

(Dipetik daripada Blog terdahulu)

Buatmu Ibu

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian



Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa



Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu



Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku



Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan



Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...



Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu..



**********************************************************************************
Sempena Hari iBU…
Perdengarkanlah lagu ini untuk kita menghayati kasih & pengorbanan seorang ibu terhadap anaknya..
Dengarkan lagu ini dengan penuh tawadhuk dan penuh penghayatan serta ingatan terhadap iBU kita..
Bayang dan renungkanlah wajah iBU walaupun mereka tiada di hadapan kita tika ini..
Bayangkan kerut dan kedutnya wajah ibu…
Bayangkan dan ingatlah kembali, saat2 kita kecil, iBU yang menyusukan kita…
Memberikan didikan serta asuhan yang berpanjangan…
Memberikan tunjuk ajar serta nasihat yang tidak putus putus…
Berjaga di tengah malam sewaktu kita sakit & demam..


Setelah mampu untuk berdikari, kita meninggalkan ibu sendirian tanpa menjenguk dan bertanyakan khabar..
Pernahkah kita terbayang jauh disudut hati iBU, iBU menangis inginkan perhatian daripada anak yang dilahirkannya..
Pernahkah kita terbayang bahawa jauh disudut hati iBU, iBU mahukan kita berada dekat dengannya…
Pernahkah kita terfikir, bahawa iBU inginkan perhatian seperti mana iBU prihatin terhadap kita sewaktu kecil dahulu….
Pernahkah kita terfikir, akan sedikit lantangnya suara kita terhadap iBU, iBU pasti tersinggung…



Bayangkan bagaimana seorang Ibu mampu mengendong kandungan yang berada di perutnya selama 9 bulan 10 hari…
Seterusnya melahirkan kita di dunia ini…
Bayangkan iBU sanggup mengorbankan hidupnya untuk kita…
Bayangkan bagaimana peritnya ibu kita melahirkan kita..
Betapa sakitnya ingin melahirkan seorang anak…
MEMPERTARUHKAN NYAWA SENDIRI untuk meng”hidupkan”kan kita..
Tidak pernah kita rasai…



Hayatilah lagu ini dengan penuh rasa rendah diri..
Hayatilah lagu ini dengan penuh rasa syukur kepada TUHAN kerna mengurniakan kita iBU yang terbaik..
Kerana iBU, kita dapat melihat dunia ini…
Dapat melihat matahari, bulan, bintang dan menikmati kehidupan..
Kerna iBU kita masih disini…
Hayatilah lagu ini kerna suatu hari kita pasti akan kehilangan iBU tercinta…
Hayatilah lagu ini kerna SYURGA ITU TERLETAK DI TELAPAK KAKI IBU..


**********************************************************************************


Buat Mama iBU Tercinta, Nor Sita Bt. Haji Mohd Nor..

Mama,Terima kasih kerana melahirkan saya di dunia ini…
Terima kasih kerana menyusukan saya…
Terima kasih kerana membesarkan saya..
Terima kasih kerana memberikan didikan, asuhan serta nasihat yang tidak henti-henti..


Mama,
Terima kasih kerana menjaga saya…
Memberikan kasih & sayang sepenuh hati mama..
Terima kasih kerana menyediakan makan & minum serta pakaian saya..
Bersusah payah memicitkan kepala saya ketika saya pening..
Bersengkang mata menjaga saya ketika saya demam & sakit..
Dan tidak henti-henti menasihatkan saya agar menjaga diri…




Mama,
Terima kasih kerana sudi melayan kerenah saya..
Terima kasih kerana memahami sikap dan tingkah laku saya..
Terima kasih kerana mama tidak jemu-jemu menjaga anak mama ini..


Mama,
Terima kasih yang tidak terhingga kerana kasih sayang yang mama berikan tiada tolok bandingnya dengan kemewahan yang lain..
Terima kasih yang tidak terhingga kerana kasih sayang yang mama curahkan, kini saya menjadi manusia..
Terima kasih yang tidak terhingga kerana kasih sayang yang mama pupuk dalam diri ini akan saya hargai sampai bila-bila..


Mama,
Terima kasih kerana menjadi iBU kepada saya..
Terima kasih kerana menjadi iBU yang terbaik…
Terima kasih kerana menjadi iBU yang memahami…
Terima kasih kerana menjadi iBU yang penyayang…
Terima kasih kerana menjadi iBUyang pengasih…


Sesungguhnya, tiada iBU setanding MAMA

Selamat hari iBU, MAMA


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...