SaHaBat~~

(Dipetik daripada Blog terdahulu)



Bermula daripada sebuah perkenalan...
Dieratkan dengan sebuah pertemuan..
Disulamkan dengan kepercayaan..
Dihiasi dengan bait2 pertemuan...
Mencipta kenangan dengan percutian...
Mendapat kenangan ketika beramai2...
Disakiti Kerna tidak memahami..
Memaafi atas segala keterlanjuran..
Perbaiki segala kesalahan..

Namun.....
Hari demi hari silih berganti...
Kenangan Hanya tinggal kenangan..
Perhatian Dibiarkan begitu sahaja..
TIada siapa yang peduli walaupun kadang kala mengingati kenangan hanya semata-mata melepaskan batuk di tangga..
Tiada kesungguhan...
Tiada Usaha..
Yang Nampak hanya kesilapan..
Kesilapan pada orang yang "minoriti"

JIka dulu..
Sahabat sangat aku sanjung..
sahabat aku anggap seperti darah daging ku sendiri..
sahabat aku anggap seperti adik beradikku..
Tetapi kini...
Bukan bererti aku tidak menganggap mereka seperti itu...
Cuma, jauh di sudut hati aku terkilan akan sikap dan perilaku sahabat sahabat ku...

Walaupun aku mampu tersenyum...
walaupun aku mampu ketawa..
walaupun aku mampu meleburkan segala rasa kecil hati, marah dan kecewa dalam diri ini..
aku tetap pergi "menyembah" orang yang masih aku menganggap mereka sahabat..
mungkin aku bukan siapa siapa pada mereka.. tetapi biarla aku dengan cara ini supaya suatu hari nnt mereka sedar akan siapa diri aku..

aku tak mintak disanjungi..
aku tak mintak untuk diingati..
cumer rasa terkilan dalam hati ini memang aku tak dapat nak elakkan..

aku pasti...
orang menyalahkan aku kerna beranggapan seperti ini..
aku tak rasa aku salah.. kerna, orang yang tidak berada di tempat aku takkan pernah merasa aper yang aku rasakan..
bahkan, segala bukti dan situasi yang di alami, mereka juga tahu bahawa orang ketiga ke empat dan seterussnya itu juga sebenarnyer memang salah berbanding untuk aku beranggapan seperti ini..
tapi aku tak tau mengapa terkilannyer aku terhadap orang itu walaupun telah ternyata "salah"nyer masih ader sokongan dan sering mendapat "anggapan" baik...
tidak bererti ingin orang simpati atau memberikan perhatian pada diri aku..
cume, kehilangan diorang pasti aku cari..
tapi ketiadaan aku seolah-olah disenangi....

hurm...
tidak diminta untuk ditatang..
tidak diminta untuk disanjung..
tidak diminta untuk diangkat..
tidak diminta juga untuk diagung-agungkan..
cumer mengharapkan sebuah "persahabatan" yang benar benar ikhlas lahir dari hati kecil masing masing supaya mengingati pertemuan dan menjauhi perpisahan..
mungkin aku bukan siapa siapa pada tiap sahabat sahabat aku..
harap harap aku dapat menghargai kalian semua sebagai sahabat aku selama lamanya..

aku tak ingin bermusuh...
aku tak ingin berasing dan terasing..
aku tak ingin akan pura pura berkawan dengan aku..
aku tak ingin akan sahbat yang "bermusim"

aku mendambakan sahabat sejati...
yang boleh kejutkan ketika aku lena..
yang buleh betulkan ketika aku salah..
yang buleh lorongkan ketika aku sesat..
yang boleh hulurkan tangannya ketika aku jatuh..
yang boleh sembahyangkan ketika aku mati..

jika benar cukup tindakan dan tingkah laku orang orang yang aku anggap sebagai sahabat kepada aku..
jika benar tingkah laku nya cukup..
jika benar sikap nyer cukup untuk menunjukkan aku sahabatnya..
aku minta pada TUHAN.. tunjukkan dan lembutkan hati aku supaya mengakui orang orang disekeliling aku sebagai "sahabat" dan bukannya semata mata hanya "kawan" walaupun diorang mengakui tindakan diorang bukan seperti seorang "sahabat" terhadap aku..

dalam usaha mencari dan memperbaiki aper yang aku ada tika ini..
puas aku mencari salah diri sendiri..
puas aku memuhasabah diri sendiri..
puas menyalahkan diri walaupun tindakan aku dengan mengambil berat kepada sahabat sahabat aku itu sebenarnyer betul..
puas bertanya dan perbaiki tiap langkah dan gerak geri..
puas segala galanya.. tapi sedikit pn aku tidak pernah melihat apa yang pernah aku lakukan untuk perbaiki persahabatan ini ada pada sahabat sahabat aku..

salah kah aku dengan meganggap sahabat sahabat aku sebagai seorang "sahabat"??
atau salah kah aku dengan menganggap sahabat aku sebenar benar "sahabat" walaupun korang mengakui aku sebagai "sahaabat" korang hanya pada perkataan??

hurm...
hargailah sahabat tidak kira dimana letak nyer kalian..
di atas mahupun di bawah..
kerna, jika hanya mencari sahabat dikala kalian di atas..
belum bererti mereka akan mendampingi kalian tatkala kalian di bawah....
Untuk mengenali sahabat sangat mudah....
ia tiada tatkala kita dibawah atau kita jatuh...
tetapi ia ada tatkala kita di atas atau tatkala individu itu ingin dan mahukan sesuatu terhadap sesuatu..
fikir & renungkan apakah kita sudah tidak lagi menjadi sahabat terhadap sahabat kita..
kini.. kawan, rakan, & sahabat... aku kenali erti lebih daripada aku kenali kamu dulu...

ikuti lirik2 lagu daripada aizat.. yang pernah mencari sahabt atau sahabat yang diharapkannyer tidak lagi bersama dia mungkin tatkala ia sangat2 mengharapkannya.. siapa tahu... mungkin kta juga pernah lalui saaat2 seperti ini ataupn akan pernah lagi untuk berada dalam keadaan seperti ini lagi & lagi...
Sahabat...
sahabat..
mengapa kau pergi...
tinggal aku sendiri..
kau tahu ku tak sanggup sahabat....

sahabat..
ingatlah.. kau selalu...
jadi yang terbaik..
walau kau tak disini lagi...


sahabat...
aku rindu padamu..
datang walau sesaat...
ku ingin kau hadir

Aku disini dan menunggu..
diam tanpa dirimu..
kau tahu ku tak bisa..
beranjak terbang dan melayang..
tanpa dirimu ku tak bisa dan KEMBALILAH...

iN~~

2316

25 Februari 2010


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...