"1986"

(Dipetik daripada Blog terdahulu)


1986

Dunno cam maner aku nak mulerkan story yang setelah sekian lama aku cuber cari feel tuk tulis… but until now still tak der ilham tuk bercerita panjang berkenaan topic ini.. tapi tak per ler aku akan cuber garapkan cerita ini supaya sampai kepada kawan-kawan aku..
Aku punyai group yang aku cipta sendiri pada suatu ketika dulu.. Diberi nama sempena tahun kelahiran aku.. iaitu 1986.. Kini sudah hampir 3 tahun group ini beroperasi. Asalnya 1986 ini di”create” di laman social friendster. Dan kini setelah friendster tidak lagi releven dikalangan peminat laman social, aku telah membuat keputusan untuk mengadaptasi group itu di dalam facebook dimana ia lebih mendapat perhatian ramai tika ini.
Tujuannya hanyalah satu, mengumpulkan seramai mungkin ahli dikalangan tahun lahir yang sama. Untuk apa?? Untuk menjalinkan hubungan yang sihat dan membuang stigma dimana pergaulan internet adalah tidak sihat.
Aku Berjaya menubuhkan 1986 itu dengan jayanya. Mencari ahli yang seramai mungkin untuk menjadikan Group 1986 adalah no 1 pada tiap2 orang yang menyertainya. Alhamdulillah dengan berkat usaha aku untuk menetapkan matlamat group itu tercapai.. Perjalan bermula dari perkenalan masing2 dalam group itu yang membuatkan sumer rapat.. Di awal penubuhan tidak aktif berjumpa seperti mana kini. Tidak pn begitu, ia tetap menjadi perbualan dan topic utama untuk mengjenguk laman diskusi group tersebut.
Tetapi langit tidaklah selalu cerah, keseronokan itu hanyalah sementara tatkala baru setahun jagung group itu beroperasi. Setelah aku berjaya menaikkan group itu sebagai no 1, aku tak menyangka ada orang yang ingin memiliki Group itu atas dasar “kemasyhuran”. Aku kesal kerana sikap aku yang lebih mementingkan orang lain membuatkan aku ditindas. Aku ditindas didalam group aku sendiri. Aku cuba terapkan demokrasi dalam group itu untuk apa-apa jua keadaan dan situasi. Ye, sekali lagi aku berjaya. Tetapi demokrasi itu disalahtafsirkan setelah mereka-mereka inginkan group aku beramai2. Majority itu kan?? Hurm..
Group 1986 jatuh… dibiarkan tanpa update selam hampir 5 bulan.. Ye aku akui aku kecewa dengan sikap mereka-mereka. Dan selama itu lah aku tidak menunjukkan muka aku didalam discussion board. Aku juga menghilang selama 5 bulan. Tetapi diam tidak bererti aku pergi kerana “kesayangan aku” itu adalah diri aku. Tiap hari aku menjenguk ia tanpa post apa2 yang berkaitan mahupn tidak. Biarla kerana pada suatu masa aku akan cari masa yang sesuai untuk membangkitkan semula group itu.
Di penghujung 2008 aku mendapat semangat baru untuk berusaha mengembalikan kegemilangan group itu seperti dulu. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.. sehingga kini kami masih beropersi.
Ada yang bertanya, naper ko begitu sayang akan group tu?? Aku menjawab aku bahagia melihat kawan-kawan aku di bawah acuan yang benar2 punyai matlamat. Berkawan secara sihat dan menjalinkan hubungan serapat mungkin seperti sebuah keluarga. Membesarkan empayar kenalan diseluruh Malaysia bagi memudahkan urusan dunia. Itulah matlamat aku.
Mengapa aku juga mampu tersenyum sendiri pabila mengenangkan group aku?? Kerna aku dapat melihat penting dan kuatnya group itu pada tiap2 ahli yang menghargai apa yang hendak aku sampaikan. Hinggakan tidak lengkap hidup mereka tanpa menjengah group itu hari demi hari. Aku bangga dan aku seronok dengan itu.
Aku juga senang dan seronok serta gembira pabila mengadakan perjumpaan ataupun aper2 aktiviti tuk group. Telah banyak aktiviti2 yang kta orang jalankan dan Alhamdulillah dengan itu juga kita orang semakin rapat dan semakin mengenali.
Mungkin ada yang mengatakan aku “beriyer2” dalam penubuhan group tersebut walaupun sebenarnyer tiada apa yang istimewa pada sesetengah orang, tapi pada aku ianya adalah “kesayangan aku” untuk aku mencari erti sahabat sebenar.. Aku juga akan “beriyer2” dalam melakukan aper2 aktiviti dan mengendalikan ia sebaik mungkin tuk kebaikan bersama selain aku mahukan ianya “perfect”. Itulah aku dan 1986.
The best part dalam group selain hubungan di antara kawan-kawan, aku telah bertemu dengan seorang kawan, teman & sahabat yang aku panggil “crush”. Dia adalah orang yang sentiasa bersama aku dalam memberikan pandangan dan pendapat serta kritikan yang dapat membuahkan idea serta membantu aku dalam proses pembangunan group itu. Aku akan teruskan tradisi dan cuba yang terbaik bersama crush aku bagi memastikan seramai mungkin dikalangan 1986 akan bertemu.
Kepada ahli & semua yang terlibat yang masih menghargai group ini, tidak terhingga ucapan terima kasih aku kerana korang masih bersama-sama aku meneruskan tradisi ini. Diharap sama2 kita dapat membangunkan group ini untuk kita teruskan ukhwah yang sedia terjalin ini. insyaALLAH..
Kini, kepada semua 1986, nantikan untuk aku lancarkan group itu di facebook. Matlamat aku tetap sama, ingin mengumpulkan seramai mungkin ahli dan menjalinkan hubungan yang sihat diantara kita. Aku akan cuba yang terbaik untuk Group kesayangan aku, 1986.
Akhir sekali, lagu semangat yang ingin aku ketegahkan untuk 1986. Dengarkan “Standing iN The Eyes Of The World”..


16 comments:

mr ringgo Says:
March 1, 2011 at 12:02 AM

woo
hehehe terjumpe lak blog ko..
kalau ko kate ko benar..
jgn padam komen aku hahaha


1 kami tak gile kuasa..
2 kami tak gile kemahsyuran
3 kami tak rampas
4 kami tak nak
5 ko amik laa
6 demokrasi or demo kari yang ko
buat?
7 ko sorg ke yang bangun kan?
8 ko yang b****h sebab biarkan benda tue semak
9 ko ingat org nak layan ko macam special VVIP
10 aku tak heran pon pasal gp ko neh..
11 kalau ko betul Anak lelaki.. ko bg aku postkan video mase kat pangkor..
bg org menilai
12 ko nak dengar rakaman percakapan ko?.
nampak sgt ko yang gilekan semua tue hahahaha

tp tak pe ko punye ko amik le...
tak ade benda tue pon.. kami tetap bersama..
bukan nye GP ko yang menyatukan kami
hahaha

specky Says:
March 1, 2011 at 1:22 AM

hohohohooo.....


ko lakukan sorg....
ko jgn lupa org yg ada time permulaan grop tu....

ko nak aku kumpulkan suma org yg ada kat time permulaan grop tu...time kanching...time pangkor...ko nk demokrasi kan...mai ko dgr sorg2 dari zman tu punya pendapat....

ringgo upload je...biar suma org tahu....

Mr Fariz Says:
March 1, 2011 at 11:04 AM

Cak cak cak!

Jgn bukak pekung didada dgn salahkan org lain bro.
Yang menjayakan gp ko adalah dari kalangan kami..
Terus terang xda kami x bergerak gp tu, bkn usaha ko sorang je bro.
Mmg, ko yg bk gp tu, tp yg kami mintak cuma kita bersama² bangunkan dan x menafikan hak ko.
Tp ko EGO bro.. Smua ko nk buat sendiri..

Jimie The Hollow Says:
March 1, 2011 at 12:48 PM

aaaaaaaaaauuuuuuuuuummmmmmm!!!

Elo bro pa cita..?? nape ko nk bukak pekong kt dada ko sdri..?? sedar la skit bukan ko yg naik kan gp ko TP kami yg menaikkan gp ko...without us ur gp are just a piece of shit...NOTHING !!...yo la ko founding feathers kan...sume ko nk buat sdiri mcm ko bgs sgt kan...the fact is ko xde pape la bro..U R nothing... U R just a piece shit..An asshole like u deserve to be screwed...Ego maniacs...

Jgn delete komen aku kalo ko anak jantan..

Ringgo upload jew kasi ini makhluk paham sikit...

Anonymous Says:
March 1, 2011 at 2:28 PM

salam bro..

adanya group sbb muafakat satu kumpulan..bkn satu org..
hidupnya group sbb semangat satu kumpulan..bkn satu org..
berjayanya aktiviti satu group sbb idea satu kumpulan..bkn satu org..
tu la semangat KAMI..semangat satu kumpulan..bkn semangat sorg2..

-u hate cikun?? ihatecikun..huhuhuh

Jus Tok Janggut Says:
March 1, 2011 at 3:32 PM

Hi....Hi.....

'KITA semua sepakat di kampung hai pening lalat....'

lagu P RAMLEE pun guna KITA. Bukan SAYA.So, KITA refer pada ramai. Bukan seorang. Kalau seorang, lirik dia jadi macam ini:

'SAYA sepakat dikampung hai pening lalat'..

Tak ke lain macam bunyi lagu nie..

Anonymous Says:
March 1, 2011 at 5:01 PM

Bro2....

pe yg dieorg ckp tuh sume btul...
KITA satu kumpulan kne la seia sekata..kalo dah pndangan n idea ahli yg lain x diendahkn,susah la..
kumpulan neh ibarat kompeni la, kalo dah Pengarah Urusan (CEO) x nk terima pndangan, idea n ulasan Executive, lelame leh lingkup bro.. negara pon leh musnah..
kalo kumpulan sekecil itu pon x leh nk handle,cane nk memimpin negara??

akhir kata, renung-rengungkan dan selamat beramal la ek..

lalalalalala...

little norulesz

iN Laa...~ Says:
March 2, 2011 at 11:12 AM

Assalamualaikum kalian semua..

Sudah cukupkah semua yang hendak korang cakapkan??
Tak der dah??

Or masih tak cukupkah ahli korang tuk tinggalkan komen dalam blog aku ni??

takmo panggil kaum lagi tuk tunjukkan korang besatu macam korang tak dapat jawab soklan dalam topik politik di group aku dulu??

Ataupn korang masih inginkan group aku yang korang rasakan terbaik sehingga korang berjaya mencari aku sejauh ini hingga mengkritik itu dan ini seolah-olah korang berjaya...??

Come-on la..
Aku tak nak buang masa layan orang macam korang..
Sekiranya aku membuka pekung didada, itu hanyalah "tanggapan" bernas korang semata2..
tetapi biarlah kematangan dan peredaran masa membuatkan aku releven dan bersikap lebih positif daripada menghabiskan masa melayan nyalakan seeokor anjing kepada bukit yang tiada apa-apa... =)
eh silap.. bukan seekor.. tapi 7 ekor.. dan ketuanyer anjing yang ROCK.. HUHu~

to ringgo yer??
hmmm... ko ader video, ko ader voice record ko ader gambar.. silekan upload untuk memuaskan hati korang semata2...
sedikit pn tiada masalah pada aku dulu dan kini hingga akan datang... (xmo guner selamanya, coz orang umno nnt akan kembang... cam KO Hikhikhik =) )

oh ya.. terima kasih keerana panggil rakan2 dan kawan2 korang tk menjenguk blog aku...


n ya...
aku bukanla jenis manusia yang takot akan bayang bayang sndiri sehinggakan korang komen blog aku, aku nak delte..
aku bukan macam korang..
agak2 komen yang kritik or condemn korang di tempat snediri, korang akan delte... aku bukan jenis cam tuh.. so keep on comment for this post, atleast u all make my traffic high... jgn jem sangat dah la coz polis umno skunk ni tengh guner saman ekor coz kerajaan aka UMNO RINGGO dah tak der duit.. hakhakhak....

Oh ya..
rasanyer banyak part yang korang komen aku tak reply kan..
tak perlu pn aku reply..
n niat utamanya tak nak pn reply..
juz nak korang NOTED yang aku sudah bacer komen2 korang..

kang kalau aku tak reply walaupun tidak menjawab komen2 korang, nnt korang tertunggu2 plaks aku komen...
Dh la sush2 jer komen blog aku kan. kecik ati plaks nnt.. kuikuikui~
so untuk tidak menghampakan SAHABAT aku yang terbaik ini, aku reply la jugak...
jgn luper gtau kawan2 yang pernah komen tuh yer.. sure dier pn tertunggu2 guks aku komen..


Sekian, semoga korang menjilat lagi blog ini tuk memenuhi debaran hari korang..

Bisik-Bisik~ raasanyer tiap pagi bangun tdo biler online sure bukak blog ni tuk tengok samer ader aku reply ker tak.. then sebelum tdo sure tengok lagi aku ader bertambah ker komen or tak kan?? ala jgn la malu2 nak ngaku.. huhu~



---> komen aku dah leh wat entry ni ha... huhu~

master Says:
March 2, 2011 at 12:09 PM

hahaha.. bro...

ak kat sini bukan lagi nak menhangatkan suasana....
tapi kehadiran ak kat sini just ingin kan ingat mengigati, yang kita nehh sedara sesama islam..

ak bukan nak pangkah ko bukan nak merampas ko punya group dan bukangak nak menaibkan ko...

bagi ak apa yang kita buat kita sendiri tak akan sedar apa pandangan orang lain degan tindakan yang kita buat..

ak rasa ko boleh berfikit dengan apa yang terjadi apa sebabnya dan kesanya ko sendiri dah alami...

dari pew yang ak paham, ko sendiri nakan demokrasi .. tapi ko pun tak tunjukan sikap demokrasi...

satu masa dlu mmg kami anggap ko macam bos.. kami angap ko macam ketua. tapi sikap ko tak menunjukan sikap ko cam tue..

n last sekali ak nak cakp....pemergian kami dari group ko dlu adalah nak menunjukan kan.. kalau kami yang kat sini tak ada..apa akan jadi dengan group ko...boleh tak dia bergerak...???

just thinking...

kalau ko rajin.. http://www.facebook.com/notes/ringgo-rockerz/hot/197075613654091?ref=notif&notif_t=like

masuk link nehh..

Mr Fariz Says:
March 2, 2011 at 12:40 PM

Ooo.. oooo.. Oooo

DSAI pon nakkan demokrasi,
Tuan Guru pon nakkan demokrasi,
Smua org melayu nakkan demokrasi, melainkan kaum lain.
Kena masuk class dlu bro, paham betoi² maksud demokrasi..

Ape yang nk dibanggakan dengan group 'KESAYANGAN' (mcm pondan plak bunyiknye.. haha)..

Xkan ad UMNO, PAS, PKR tanpa penyokong..
Xkan disebut keluarga klu xda mak bapak..
Xkan disebut kumpulan klu xda ahli..

Nk borak politik, dah daftar mengundi ke?

Anonymous Says:
March 2, 2011 at 1:24 PM

waalaikumussalam IN..

heheh..reti lak bg salam..igtkan da tak reti sbb da pndai samakan ngn anjing.cam tak berotak lak samekan ngn anjing.EMO+EGO cik IN ni.takmo berubah ke???

cik IN tau tak manusia ni sifatnye pelupa??kalo tak tatau sila rujuk2 ngn ustaz2 berdekatan.manusia sifatnya pelupa dan sesama manusia la kita kene ingat mengingati.

apsl nk kaitkan ngn politik??cik IN ni beremosi sgt laa.masih belum matang cam dlu.eceli dlu bkn tak dpt jawab soklan cik IN kt TOPIK POLITIK.tp semua jawapan cik IN tu cam budak tak abis sekolah.cam tak belajar sejarah n ikuti perkembangan semasa.ckp ikut emosi.bkn fakta.so baik biarkan.lgpn kitorg MASE TU masih respek kt cik IN as a leader.tp ble da tau yg cik IN ni tak hargai semangat BERPASUKAN, kenapa masih perlu disana??

hubungan kami lebih erat dari ape yg cik IN bayangkan.kami tak perlukan title seorg leader jekk.tp kami beri peluang kt smua yg boleh jd leader.itu yg dinamakan demokrasi.

semoga cik IN sukses dgn ape yg ade.jgn anggap cik IN jek btul smua.BUKA MINDA TERIMA PENDAPAT ORANG.setiap org ade silap.kami pn same.

-EncHe ciKuN-

iN Laa...~ Says:
March 2, 2011 at 1:37 PM

noted!
komen korang sumer sudah dibaca..
jgn rasa kecil hati yer...


sedang menunggu tuk korang ziarah blog ini lagi..
oh ya jgn luper tinggalkan komen..

=)

mr ringgo Says:
March 2, 2011 at 3:44 PM

sudah2

kite pon mmg dah taw perangai IN mmg begitu.. hehehe
jd tak payah pening.. barang dia biarkan saje ar

dia yang gile kemahsyuran...
hahaha
pade aku tak ade pape pon

hahaha

tp aku cume tak puas ati nape nak bercakap belakang2
nape tak nak jumpe depan...


jom ar kite bersemuka
tu pon kalau berani ar....
(tp aku taw mamat ni tak akn nak jumpe dgn aku..)
kalau ko takot sesat
ko leh kol aku macam dulu...
aku leh tunjuk jalan

ko nak jumpe kat mane ko bg taw

mr ringgo Says:
March 2, 2011 at 3:51 PM

nak same kan org dgn ajing yer
hahahaha
patt ar peranagi ko macam
haram jadah meh jumpe aku..
tp aku taw.. ko TAKOT!!
ko ingat macam mana ko menunduk macam BABI mase terserempak dgn aku dalam Komuter dari salak selatan ke stesen kajang

ko tak perlu berkias.. jd macam aku
nak cakap ko babi senang je
"IN BABI"
kan senang
pe nak berkias2


meh2 datang jumpe aku...
hahahaha

iN Laa...~ Says:
March 2, 2011 at 4:36 PM

dalam hati aader api ker bro??
api tuh syaithon..
ikutlah syaithoon itu kalau itu yang terbaik...

eh jap..
blog BABI ni pn ader guks yang nak komen kan..
terharu u! =P


oh ya...
sekiranya masih tak puas tuk marahkan aku, teruskan lah komen2 ko yang macam tuh..

JANJI TAK DELETE KOMEN U!
i janji!! AHAKS! =p

huhu~


oh ya.
dah bacer komen kamu ringgo..

thanx sudi jenguk lagi blog ni.. =)



Bisik-bisik: tiber2 terbayang ringgo cakap "IN BABI" tuh sambil hentak2 kaki menangis yang teramat sangat coz aper yang dier cakap dari awl tuh tak der efect kat aku pn.. huhuhu..

jambang TERhalang Says:
March 23, 2011 at 4:22 PM

"JANJI TAK DELETE KOMEN U!"
ohh pas i baca ayat tu..i terus sentap...

ermm iN u nyah kee?
i likeee nyah...serius...
bila u free..i nk sgt jump org cm u...
nmpk cm kental...tp lembut...suka3!!!...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...