Update~

Assalamualaikum..

Hye korang..
Huhu~...
Hari ni tak der entry aper-aper pun..
Juz nak blogwalking jer jenguk kawan2...

Kat ofis tak der ler keje sangat pn..
Hari hari duk ngadap tenet jer..


Mancing Lagi Besh..

Jenguk sana jenguk sini tengok banyak entry pasal poco-poco n kes anwar..
Ish2.. susah nak cakap fitnah yang melanda ni..
Aper nak jadi ngan bangsa kita pn tak tau la..
Yang bawak n buat fitnah memang la satu hal..
Yang menyokong fitnah ni plaks lagi dua hal..
Hairan-hairan...

Kalau korang tak perasaan..
Ni iN nak perasan ka korang..
Cuber korang tengok..

Orang-orang yangberpengetahuan luas dalam agama macam Mashitah Ibrahim...
Kalau bab Mufti Perak haramkan poco-poco dier bule plaks bersuara hinggakan menyanggah keputusan dan fatwa yang dikeluarkan..
Tetapi berkenaan kes video lucah DSAI tak der plaks dier bersuara..
Apakah dier tidak tahu hukum dan undang-undang2 dalam ISLAM kepada pembawa fitnah...???
OK lihat.. aku sendiri tidak tahu akan kesahihan video itu..
Tapi mana mungkin dengan kuasa yang beliau ada sebagai Timbalan di Jabatan Perdana Menteri,
buleh membatu jer tanpa berkata apa-apa mengikut hukum ISLAM??
Pelik kan?? Bab poco-poco tuh plaks yang dier amik port sangat...
Kalau nak berjuang kerana ISLAM biarlah dari sumer aspek...
Jangan dek kerana mufti itu lantas, ko nak cantas...

Jamil Khir pula...
Bila disebut berkenaan kes video anwar...
Dier leh katakan yang ini dah jadi kes polis..
aik?? Bukankah penyebaran fitnah ini harus dibuktikan dengan cara qazaf??
iaitu haruslah mempunyai bukti sekurang-kurangnya 4 orang??
Kalau tak silap aku la kan..
Tapi mengapa harus membiarkan kerajaan menjalankan siasatan tanpa ada mengikut cadangan yang diberikan oleh tokoh-tokoh agama di Malaysia seperti qazaf tuh??

Korang nampak tak kat sini bahawa orang-orang agama yang memasuki medan politik ini akan jauh lebih terpesong dengan pembawakan identiti sebagai tokoh agama untuk membimbing kita semua???


Berkenaan seorang mufti yang lantang bersuara tidak kira apa jua keadaan politik dalam kerajaan..
Beliau ni saper yang tak kenal kan..
Berkenaan kes video lucah anwar..
Sejak awal lagi dier telah mengatakan bahawa
" video ini boleh dianggap sebagai fitnah kerna hukuman telah dijatuhkan terlebih dahulu tanpa membuktikan sama ada dakwaan itu sahih atau tidak"...


Lihat orang profesional dan tidak profesional dalam memperkatakan sesuatu itu dengan pengetahuan yang dier ada... Tidak hanya semata-mata melatah dengan berkata itu ini tanpa punyai pengetahuan yang secukupnya....


 Kadang-kadang jika difikirkan...
Kalau orang-orang yang punyai ilmu yang luas dalam agama pn buleh letak sebelah hukum agama..
Bagaimana pula dengan kita.. yang hanya belajar Pendidikan Islam secara umum di sekolah dulu??
Goyang itu kan??
Oleh itu, pada pandangan iN..
Kita sebagai rakyat dan juga hamba ALLAH hendaklah mencari kebenaran sejauh mana kesahihan tiap isu yang berlaku.
Rujuk kepada ustazustaz yang bebas daripada mana-mana parti kerajaan mahupun pembangkang...
Biarpun ianya benar.. Biarla hanya undang-undang yang adil saja yang menghukumnya...
Dan kemudian hari biler pilihanraya if korang tak setuju tukar la balik kerajaan tuh.. 
Tak susah.. aper pn kita harus memilih pemimpin kita supaya dia bawak kita ke jalan yang betul..
Bukan kepada kehancuran...

Soal agama... Leave it pada yang lebih arif...
Wallahu`lam


Adoiyai..
Terlebih plaks melalut hari ni..
Cadangnyer tadi nak gtau tak der entry aper-aper pn..
Tapi tangan ni tak stop plaks menaip..
Huhu~

Oh ya... Aku sendiri dah ader mud cuti tuk weekend..
Tak kemaner2 pn sebenarnyer..
Nak berehat jer...
InsyaALLAH if der idea nnt ader la new entry.. If not... koosoooong jer ler.. 
Ok.. Daa..~  



Bisik-Bisik: Suatu ketika dulu sangat minat dengan Mashitah Ibrahim, Jamil Khir & Pirdaus Ismail... tapi kini selepas mereka dii bawah payung "biru"... iN tak rasa diorang adalah pemimpin bagi umat Islam kat Malaysia ni...~ Takbir!  


18 comments:

nadira shahid Says:
April 1, 2011 at 12:36 PM

kalau aku cakap semua ni politik?

iN Laa...~ Says:
April 1, 2011 at 12:39 PM

ala nad..
itu dah hakikat..
tapi takkan politik ko nak halalkan yang haram??
yang betulkan yang salah??

ko pn nak ikot jadi cam diorang??

dhiera Says:
April 1, 2011 at 1:25 PM

yee...saya perasan!!

btw, qazaf tu bukan perlu sekurang-kurangnya 3 orang saksi lelaki ke? tapi jangan lah buat tuduhan macam qazaf, kalau salah penyaksian tidak akan diterima.

lagi satu, sepatutnya tuduhan zina tak boleh dibuat secara terbuka sebab menjatuhkan maruah orang lain. saya betul-betul tak suka dengan isu macam ni.

nadira shahid Says:
April 1, 2011 at 1:48 PM

kalau aku cakap aku tak minat politik? ;p

fauzuskamaruddin Says:
April 1, 2011 at 3:27 PM

ermm saya suka entry ini...btul kan klu mufti perak dah cakap cmtu depa ckap tang len apa pasai?

iN Laa...~ Says:
April 1, 2011 at 3:28 PM

to dhiera~ mungkin kita le share sedikit sebanyak ilmu yang ada...

Orang yang menjadi saksi hendaklah memenuhi syarat-syarat berikut:

1.Baligh lagi berakal. Oleh itu tidak boleh diterima tuduhan yang dilakukan oleh orang gila, kerana cakapnya tidak boleh diterima.
2.Islam, sekiranya tuduhan dilakukan terhadap orang Islam, kerana kesedarannya terhadap perhitungan dosa pahala dan sebagainya. Di samping itu, perkara zina dan liwat ini termasuk dalam hukum hudud Islam yang dinaskan.
3.Mempunyai pancaindera yang sihat. Tidak diterima saksi yang tidak jelas penglihatan, tuli dan bisu.
4.Adil, yakni seseorang yang diketahui tidak melakukan mana-mana dosa besar, dosa kecil secara berterusan dan perkara-perkara yang menjatuhkan maruah, walau pun tidak berdosa.
5.Lelaki, yakni dalam perkara hudud dan qisas. Oleh kerana zina dan liwat termasuk dalam perkara hudud, maka saksi wanita tidak diterima dalam perkara ini.
6.Tiada tohmahan (kekeliruan yang menarik manfaat atau menolak mudarat), berkepentingan dan prejudis seperti menjadi saksi kepada bapa, anak atau majikannya, atau orang yang diketahui bermusuh dengan orang yang dituduh yang akan memburukkannya sahaja. Maka tidak boleh menerima penyaksian saksi yang ada kaitan dengan konspirasi politik dan sebagainya.
7.Bilangan yang cukup. Pada tuduhan zina dan liwat, memerlukan empat orang saksi.
8.Keempat-empat saksi melihat (perbuatan zina dan liwat itu) bersama-sama.
9.Memberi keterangan dalam majlis (persidangan) yang sama.


Sumber: http://putrawangsa.com/liwat-dan-qazaf-dari-perspektif-islam/



to nad~ ko minat or tak minat.. sediit sebanyak if ko sebut pasal minyak naik pn.. itu TETAP POLITIK.. so mana mungkin tak minat tak mo involve.. .rite?? huhu~ =P

iN Laa...~ Says:
April 1, 2011 at 3:32 PM

eh luper plaks nak highlight.

sile bacer turutan no 7, 8, 9.. =)

iN Laa...~ Says:
April 1, 2011 at 3:49 PM

fauzu kamaruddin~ thanx anyway...
entah la.. susah nak cakap biler umara` nak jadi ulamak`


*umara` ialah pemimpin biasa

nadira shahid Says:
April 1, 2011 at 4:18 PM

<-- dak ni tidak arif pasal agama, ilmu seperti kulit bawang yang maha nipis.. semua benda sekarang dah politik.. makin bnyak tanya, makin bnyak keraguan.. masing2 nak mengaku betul, kalau kite terslah pilih dan percaya?

iN Laa...~ Says:
April 1, 2011 at 4:22 PM

saper yang ko maksudkan semua nak ngaku betoi?? aku ker nad?? oppsss..! huhu~

tidak dinafikan ader yang tersalah pilih.. ataupun mengaku betoi dalam memilih.. cuma mencari kepada jalan kebenaran walaupun ianya tidak pandai, bukankah ianya salah satu dalam cara menuntut ilmu??
dan ilmu itu lah yang harus digunakan dalam banyak situasi..
bukankah??

nadira shahid Says:
April 1, 2011 at 4:38 PM

ko la, sape lagi, haha ;p

mencari kepada jalan kebenaran? tapi terlampau banyak ruang dan saluran.. Mana satu yang betul? Aku yang baru setahun jagung, still lagi tidak dapat mengenal yang mane 1 yang patut kite sokong.. kadang2 pemimpin betul tapi pengikut yang salah dan kadang2 pemimpin yang salah, tapi pengikut yang benar.. ko paham tak? ;p

YATZAKIE Says:
April 1, 2011 at 7:43 PM

tol la in..ape yg kamu ckp ni semua btol..dorg xlayak jd pemimpin Islam skang...hidop dorg lebih kpd duniawi skang...wallahuaam..

iN Laa...~ Says:
April 1, 2011 at 8:48 PM

nad~ aku ek yang cakap sumer nak ngaku betoi?? erk! hmm tak per ler kalau itu yang ko nampak...

juz nak highllight pada ko..
aku dah katakan..
kita kena rujuk pada tokoh agama yang lebih faham mengenai isu dan hal ni... kita dapatkan banyak maklumat n nilai dengan pengetahuan n nasihat daripada ustaz yang datangnyer bukan daripada kedua2 belah parti... insyaALLAH kta akan dapat jawapannya...

baru setahun jagung ataupun sudah menjadi buluh bukanlah bererti tidak perlu mencari kebenaran..
sebaliknya terus mencari jawapan yang sebenar2 untuk masa depan yang bueleh di bekalkan ke akhirat kelak...

memang benar kadang-kadang ader pemimpin betul n pengikut salah dan sebaliknyer.. tapi... kita sendiri nak jadi aper nad?? takkan nak membiarkan diri kita terus cam tuh tanpa kita ketahui kesahihan dan kebenarnnya... ??

terlampau banyak saluran??
itu adalah lebih baik..
sepereti kita belajar jugak..
harusnya punyai lebih daripada 2 atau 3 rujukan??
so samer seperti ini, sekiranya kita hanya mendengar dan membaca medium daripada kerajaan semata2, kita akan dapati bahawa cerita dn kisah2nyer hanya menyalahkan pihak lain... tidakkah anda sedar itu?? huhu~

iN Laa...~ Says:
April 1, 2011 at 8:51 PM

eh tertinggal plaks komen cik yatzakie nih.. huhu~

hmm..
susah nak cakap...
seharusnya ulama` diletakkan di tempat yang tertinggi..
walaupun di dalam kerajaan ianya adalah sebagai penasihat kepada umara`
sekiranya ulama` menjadi pemimpin politik, respect terhadap ulama` pastinya akan luntur... huhu~ =)

dhiera Says:
April 2, 2011 at 9:27 AM

oh..my bad~
thanx for sharing..

nadira shahid Says:
April 2, 2011 at 10:18 AM

tu diaaa, ustaz in dah bg explanation pjg lebar.. tq bro! aku dpt cedok sikit ape yang ko cube smpaikan ;) *boleh masuk geng bapak aku ;p*

iN Laa...~ Says:
April 2, 2011 at 10:56 AM

dhiera~ welcome =)


nad~ ko perli aku ek?? =P

FariehanIbrahim [LBC] Says:
April 2, 2011 at 8:45 PM

wahhh! pnjg lebaq tuh Incik in kasik..heee
at least kita taw gak sikit2 kann.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...